Mehr zum Thema

Öffentliches Vertrauen, Akzeptanz, profilierte Marken und ein gute Ruf sind in der Mediengesellschaft von großer Bedeutung. Allerdings lassen sich diese Zielgrößen von Organisationen nicht beliebig steuern. Maßgeblich ist die Perspektive der Bezugsgruppen und die Vorstellungen sowie Erfahrungen, die sich dort bilden.

Kommunikation spielt dabei eine entscheidende Rolle. Konzepte wie die Theorie des öffentlichen Vertrauens von Bentele und zahlreiche empirische Studien hierzu zeigen, wie Vertrauen entsteht und in welchen Dimensionen es verloren gehen kann. Methoden des Reputationsmanagements und der Markenführung verdeutlichen, wie strategische Kommunikation den Status quo erfassen und gezielte Kommunikationsangebote zur Profilierung von Images und Nutzerversprechen entwickeln kann. Das betrifft sowohl Organisationen (z.B. Unternehmens-Reputation, Corporate Brands) als auch einzelne Akteure und Aktionsfelder (CEO-Positionierung, Employer Branding) und auch ganze gesellschaftliche Handlungskomplexe (Image des Mediensystems und Vertrauen in bestimmte Kommunikationskanäle).

Aktuelle Projekte

Zynismus im Internet, Branding und Werbekommunikation

Abgeschlossen: Öffentliches Vertrauen, Vertrauensverluste: Fallstudien, NGO Trust Index, NPO Trust Map und NPO Trust Navigator

 

 

Publikationen

Ansgar Zerfass, Günter Bentele & Muschda Sherzada-Rohs
Unternehmenskommunikation aus der Perspektive von Top-Managern und Kommunikatoren
Zerfaß, A., Bentele, G., & Sherzada-Rohs, M. (2017). Unternehmenskommunikation aus der Perspektive von Top-Managern und Kommunikatoren: Ein Vergleich. In O. Hoffjann & R. Seidenglanz (Hrsg.), Allmächtige PR, ohnmächtige PR: Die doppelte Vertrauenskrise der PR (S. 197-221). Wiesbaden: Springer VS.

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Florian Hawlitschek, Timm Teubner, Marc T. P. Adam, Nils S. Borchers, Mareike Möhlmann & Christof Weinhardt
Trust in the Sharing Economy: An experimental framework
Hawlitschek, F., Teubner, T., Adam, M. T. P., Borchers, N. S., Möhlmann, M., Weinhardt, C. (2016). Trust in the Sharing Economy: An experimental framework. In Proceedings of the International Conference on Information Systems: Vol. 37. Crowdsourcing, Crowdfunding, Blockchain and the Sharing Economy (pp. 1-14). 

Peer-to-peer platforms in the realm of the sharing economy, such as Airbnb or BlaBlaCar, have heavily rattled the electronic commerce landscape and are expected to further impact consumer behavior in future. While trust between the parties involved is of utmost importance in such platform economies, experimental research on this aspect is scarce. In this conceptual paper, we first present a experimental framework for targeting trust in the sharing economy based on experimental economics and the trust game in particular. In doing so, we sketch out a path to complement existing Information Systems research on the sharing economy by experimental methods. Second, we apply the framework to a specific use case, by developing a research model and experimental design to explore the role of user representation for trust on sharing economy platforms. We therefore set the stage for controlled (laboratory) experiments to enrich research on trust in the sharing economy.

Volltext

Florian Hawlitschek, Timm Teubner, Marc T. P. Adam, Nils S. Borchers, Mareike Möhlmann & Christof Weinhardt
Trust in the Sharing Economy: An experimental framework
Hawlitschek, F., Teubner, T., Adam, M. T. P., Borchers, N. S., Möhlmann, M., Weinhardt, C. (2016). Trust in the Sharing Economy: An experimental framework. 37th International Conference on Information Systems (ICIS), Dublin.

Sevda Can Arslan & Nils S. Borchers
Weshalb vertrauen wir Bewertungen anonymer Peers im Internet? Ein systematischer Überblick über die Forschung zu Vertrauen in Online-Bewertungen
Arslan, S. C., & Borchers, N. S. (2016). Weshalb vertrauen wir Bewertungen anonymer Peers im Internet? Ein systematischer Überblick über die Forschung zu Vertrauen in Online-Bewertungen [Why do we trust in the reviews of anonymous peers on the internet? A systematic overview on research on trust in online reviews]. Annual Conference of the Digital Communication Division in the DGPuK, Braunschweig.

Felix Krebber
Akzeptanz durch inputorientierte Organisationskommunikation: Infrastrukturprojekte und der Wandel der Unternehmenskommunikation
Krebber, F. (2016). Akzeptanz durch inputorientierte Organisationskommunikation: Infrastrukturprojekte und der Wandel der Unternehmenskommunikation. Wiesbaden: Springer VS.

Der Autor geht der Frage nach, wie Unternehmen bei Infrastrukturprojekten in ihrer Projektkommunikation und ihrem gesamten Handeln auf die gesellschaftliche Erwartung von Partizipation reagieren, um gesellschaftliche Akzeptanz zu erreichen. Anhand von fünf Fallstudien zeichnet der Autor die Kommunikationsarbeit der Vorhabenträger detailliert nach. Der Blick ins Innere der Organisationen zeigt die Integration der Kommunikatoren in Planungsprozesse und damit ihren Einflusszugewinn. Aus den Fallstudien wird ein Beteiligungstypenmodell akzeptanzfördernder Projektkommunikation abgeleitet und das Leitbild inputorientierter Organisationskommunikation gezeichnet.

Dr. Felix Krebber, M.A., war wissenschaftlicher Mitarbeiter am Lehrstuhl für Strategische Kommunikation der Universität Leipzig und hat dabei die vorliegende Studie erstellt.

Eckdaten zum Buch: ISBN 978-3-658-12969-9, 296 Seiten, 39,99 EUR.

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Christof Ehrhart
Reputationsmanagement bei Deutsche Post DHL Group
Ehrhart, C. (2016). Reputationsmanagement bei Deutsche Post DHL Group. In R. Heintze & J. Forthmann (Hrsg.), Vordenker im Reputationsmanagement (S. 63-67). Norderstedt: BoD – Books on Demand.

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Markus Wiesenberg & Denise Weigelt
Die Anreize und Grenzen der Macht: Die Herausforderung für angehende PraktikerInnen in der strategischen Kommunikation und ein Lösungsvorschlag
Wiesenberg, M., & Weigelt, D. (2016). Die Anreize und Grenzen der Macht: Die Herausforderung für angehende PraktikerInnen in der strategischen Kommunikation und ein Lösungsvorschlag. Beitrag präsentiert auf der Jahrestagung des Netzwerks Medienethik und der Fachgruppe Kommunikations- und Medienethik in der Deutschen Gesellschaft für Publizistik und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). München, Februar 2016.

Christian Pieter Hoffmann, Peggy Simcic Brønn & Christian Fieseler
A Good Reputation: Protection against Shareholder Activism
Hoffmann, C. P., Brønn, P. S. & Fieseler, C. (2016). A Good Reputation: Protection against Shareholder Activism. Corporate Reputation Review, 19(1), 35–46.

When shareholders become dissatisfied with a public company's policies or actions, they may resort to activist interventions. Shareholder activism has been described as an attempt to resolve agency conflicts by directly influencing management or board decisions. Shareholder activism may be incited by a lack of focus on shareholder value, a misalignment of corporate governance or a number of social and environmental policy issues. Over recent years, shareholder activism has become more frequent, professional and costly to corporations. Large, visible companies are held to be most susceptible to activist interventions, potentially damaging their corporation reputation. In this study, we analyze the effect of a
good corporate reputation on the susceptibility of public companies to shareholder interventions in the form of proxy fights. We consider both the frequency and success of shareholder proposals and differentiate the effect of corporate reputation by issues context. Our findings indicate that a good corporate reputation serves as a two-fold inoculation against shareholder interventions,
reducing both the frequency and success of proxy fights.

Markus Wiesenberg
From MBA to PR Oath - Creating Social Capital with Higher Standards for the Future PR Profession
Wiesenberg, M. (2015). From MBA to PR Oath - Creating Social Capital with Higher Standards for the Future PR Profession. Paper presented at the EUPRERA Annual Congress. Oslo, Norway, October 2015.

Structured Abstract:

Purpose – This paper suggests the introduction of a public relations (PR) Oath intended to (1) create social capital, (2) increase higher ethical standards in education and practice, (3) help PR professionals make the correct decisions when faced with big ethical challenges, and ultimately (4) help PR to become an established profession.

Design/methodology/approach – The conceptual paper explains the main idea and criticisms of the MBA Oath, while embedding the voluntary pledge into the theory of virtue and order ethics. The discussion is also backed up by social capital theory. The main lines of thought are adapted to the recent discussion in public relations in general and PR ethics in specific.

Findings – Business ethics and PR ethics struggle with similar problems and are inseparably intertwined. Like the business profession and education, public relations suffers on an individual level ethics. A future PR Oath might fill this gap.

Research limitations/implications – The paper builds a theoretical framework for a future PR Oath. Empirical research needs to be done to reach consensus among experienced PR professionals and academics in the field on the content and implementation of a future PR Oath globally. To demonstrate the effectiveness of such an oath, it is necessary to evaluate the MBA Oath empirically in the future.

Originality/value – The article embeds the MBA Oath into the theory of ethics and history literature for the first time. The background of the voluntary pledge is connected with public relations and PR ethics. It demonstrates the necessity of a PR Oath for the future PR profession by integrating an equilibrated oath in PR master programmes globally.

Keywords – Public Relations, Ethics, Virtue Ethics, Ordered Ethics, Social Capital, Oath, Codes of ethics, Education, Public Relations Profession, Public Relations Practice, Business Ethics, MBA

Paper type – Conceptual paper

Evandro Oliveira
Health Communication and trust. UNIMED Brazil: Towards excellent communication
Oliveira, E. (2015)  UNIMED: A caminho da excelência da Comunicação. Comunicação,  Saúde e Confiança. (Health Communication and trust. UNIMED: Towards excellent communication). Encontro de Comunicação e Marketing do Sistema Unimed 2015. 40th Anniversary. São Paulo, Brasil, July 2015. 

Keynote Speaker at the conference from UNIMED Brazil, a cooperative medical system with 377 local member cooperatives operating in over 80% of Brazil's counties.

Christine Viertmann
NPO Trust Map - Measuring Trust in the Third Sector
Viertmann, C. (2015). NPO Trust Map - Measuring Trust in the Third Sector, accepted paper, BledCom Symposium 2015, Bled, July 2015.

Christian Pieter Hoffmann & Lea Aeschlimann
You Can Trust Me with Your Data! : Service Cues Facilitating Self-Disclosure on Social Networking Sites
Hoffmann, C. P. & Aeschlimann, L. (2015). You Can Trust Me with Your Data! : Service Cues Facilitating Self-Disclosure on Social Networking Sites. Paper presented at the 65th Annual Conference of the International Communication Association. San Juan, Puerto Rico, May 2015.

On social networking sites (SNS), user self-disclosure is a precondition for the establishment of online ties and the participation in communities of interest. Self-disclosure is also a key element in the SNS business model, as it allows for targeted advertising. Therefore, SNS providers are eager to facilitate user self-disclosure. At the same time, privacy risks associated with SNS use may engender privacy concerns, inhibiting self-disclosure. Based on a survey of 294 German SNS users, we analyze two potential approaches for SNS providers to counter privacy concerns and encourage user self-disclosure: (1) SNS can employ cues to signal the trustworthiness of the service provider. (2) Applying the "privacy calculus" thesis, attractive service benefits may serve to moderate the inhibiting effect of privacy concerns on self-disclosure. Our analysis reveals that trust in the SNS provider mediates the effect of privacy concerns on self-disclosure, while service benefits does not exert a significant effect.

Nuno Goulart Brandão, Susana Carvalho Spínula, Evandro Oliveira
Relações Públicas e Comunicação Organizacional
Relações Públicas e Comunicação Organizacional. Lisboa. Escolar Editora. ISBN: 9789725924679

Christian Pieter Hoffmann, Christoph Lutz & Miriam Meckel
Digital Natives or Digital Immigrants? : The Impact of User Characteristics on Online Trust
Hoffmann, C. P., Lutz, C. & Meckel, M. (2015). Digital Natives or Digital Immigrants?: The Impact of User Characteristics on Online Trust. Journal of Management Information Systems, 31(3), 138–171.

Previous research suggests that user characteristics such as web experience and demographics may affect online trust. Drawing on social cognitive theory, we explore the moderating effect of user characteristics on online trust. Based on a survey of German Internet users, we differentiate three groups by age, web experience, and education. We term these groups digital natives, digital immigrants, and naturalized digitals. A multiple-group analysis reveals significant differences in trust formation, particularly in the cues considered in the evaluation of online services. Whereas a large user base inspires confidence in digital natives, naturalized digitals are more geared toward familiar brands and recommendations. Digital immigrants most critically weigh the risks of a transaction against its benefits. We argue that specific user characteristics are associated with distinct cognitive schemata, implying distinct interests and evaluations in online transactions. Online services should differentiate their signaling efforts according to the targeted customer group.

Günter Bentele, Reinhard Bohse, Uwe Hitschfeld & Felix Krebber
Akzeptanz in der Medien- und Protestgesellschaft – Gedanken, Analysen, Thesen
Bentele, G., Bohse, R., Hitschfeld, U., & Krebber, F. (2015). Akzeptanz in der Medien- und Protestgesellschaft – Gedanken, Analysen, Thesen. In G. Bentele, R. Bohse, U. Hitschfeld & F. Krebber, F. (Hrsg.), Akzeptanz in der Medien- und Protestgesellschaft. Zur Debatte um Legitimation, öffentliches Vertrauen, Transparenz und Partizipation (S. 1-22). Wiesbaden: Springer VS.

Wird über Akzeptanz gesprochen und geschrieben, scheint es zumeist die Beschreibung eines Defizits zu sein, das sich hinter diesem Schlagwort verbirgt. Doch handelt es sich wirklich um ein Defizit, wenn von fehlender Akzeptanz gesprochen wird? Die Diskussion um Akzeptanz, Legitimation, öffentliches Vertrauen, Partizipation und Transparenz ist Zeichen eines fundamentalen gesellschaftlichen Wandels. Dieser Wandel wirkt sich in breiter Front auf Politik und Wirtschaft aus und hat verschiedene Ursachen. Der Aufsatz nimmt insbesondere Wirtschaft und Politik in den Blick und untersucht, wie Akteure mit diesem gesellschaftlichen Wandel umgehen. Auch die mediale Dimension wird herausgearbeitet. Die Autoren schließen mit Thesen zum Themenkomplex als Denkanstoß für die Lektüre und Anregung zur Debatte.

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Ansgar Zerfaß & Luise Georgi
Reputation von Unternehmen messen und steuern – CCCV-Whitepaper 2015
Zerfaß, A., & Georgi, L. (2015). Reputation von Unternehmen messen und steuern – CCCV-Whitepaper 2015 [Measuring and Controlling Corporate Reputation - CCCV-Whiterpaper 2015]. Wien: Corporate Communication Cluster Vienna.

Christian Pieter Hoffmann & Severina Müller
Contextual Influences on Online Trust Formation : Differentiating the E-Commerce and Social Networking Business Models
Hoffmann, C. P. & Müller, S. (2014). Contextual Influences on Online Trust Formation : Differentiating the E-Commerce and Social Networking Business Models. Paper presented at the 74th Annual Meeting of the Academy of Management. USA, Philadelphia, August 2014.

User trust has been identified as a key success factor for online services. Research has come a long way in identifying antecedents and elements of online trust. Yet trust research is largely focused on the particular context of e-commerce services. Trust formation has been conceptualized as context-specific: Users take the specific risks and benefits of a transaction into consideration when forming trusting beliefs and intentions. Since different business models are associated with specific risks and benefits, we propose that trust formation differs based on the context of different business models. We test this proposition by analyzing trust formation in the contexts of both the e-commerce and social networking business models. Based on a survey of 1'666 German Internet users, we identify paths of trust formation leading from trust cues to trusting beliefs and trusting intentions. We find that the pertinent paths in fact differ between the e-commerce and social networking business models.

Christian Pieter Hoffmann & Christoph Lutz
To trust or not to trust? : Developing a scale for measuring online trust cues
Hoffmann, C. P. & Lutz, C. (2013). To trust or not to trust? : Developing a scale for measuring online trust cues. Paper presented at 73rd Annual Meeting of the Academy of Management. USA, Lake Buena Vista, August 2013.

Trust is as a key success factor for online business, especially in the earliest stage of a business relationship, when users transact with a service for the first time. Among the drivers of online trust identified in the literature are features of the online business that signal its trustworthiness to potential users, i.e. trust cues. Although there are well established scales to measure (online) trust and many of its antecedents, such instruments are lacking when it comes to trust cues. We attempt to fill this gap by systematically developing a scale that measures and distinguishes core cues impacting the formation of online trust. The scale development is based on data collected in a survey of 1'549 German Internet users. Exploratory factor analysis of a broad item pool identified six cues: Website Design & Reputation, Information Practices, Privacy Assurances, Customer Service, Service Benefits, and Offline Presence. Confirmatory methods (CFA, SEM) are then employed to scrutinize the validity of the scale. The analysis results in a set of 38 items which capture the six cues, show sufficient validity and describe a wide spectrum of possible cues. Finally, a reduced version of the scale containing only 29 items is provided.

Christian Pieter Hoffmann, Christoph Lutz, Miriam Meckel & Giulia Ranzini
An Element of Surprise : The Impact of Serendipity on Online Trust
Hoffmann, C. P., Lutz, C., Meckel, M. & Ranzini, G. (2013). An Element of Surprise : The Impact of Serendipity on Online Trust. Paper presented at 73rd Annual Meeting of the Academy of Management. USA, Lake Buena Vista, August 2013.

The importance of user trust in online business is well-established in theory and practice. At the same time, the Internet is a dynamic space with constantly evolving user experiences based on new technological developments. A current example of such a development is the increasing use of algorithms in search and recommendation systems. Critics claim that these algorithms limit the users' Web experience and their ability to come across new and surprising, even challenging insights ("serendipity"). We propose that these developments have an impact on online trust and explore the effect of serendipity on trust formation as well as the role of privacy and security on serendipitous Web uses. Based on a large-scale representative survey among Swiss Internet users, we analyze a quantitative model of privacy perception, serendipity and trust on the Internet. We find that service providers suffering from a lack of trust need to weigh the benefits of a tightly controlled and efficient user experience against those of a more curious, explorative, trusting and less protective customer behavior.

Christoph Lutz, Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Perception is Reality : The Impact of Buyer and Seller Attributes on Online Trust
Lutz, C., Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2013). Perception is Reality : The Impact of Buyer and Seller Attributes on Online Trust. In Vollmar, J., Becker, R. & Hoffend, I. (Hrsg.). Macht des Vertrauens: Perspektiven Und Aktuelle Herausforderungen Im Unternehmerischen Kontext (S. 185-209). Wiesbaden : Gabler.

With the growth of e-business and large numbers of people engaging in online  shopping, trust has been identified as a crucial topic in information systems and marketing research. Because online transactions are mostly anonymous and always computer-mediated, mutual trust is needed for their execution. A range of factors have been shown to inluence trust formation in online transactions, both attributes of the buyer as well as the seller. This study analyses and diferentiates between the impact of both perceived seller attributes (brand strength, perception of reciprocity, customer control and third party endorsements) and buyer attributes (age, gender, and web experience) on online trust based on a representative survey of the German online population. Our analysis reveals that seller attributes, as perceived by the buyer, have a stronger impact on online trust than buyer characteristics.

Christian Pieter Hoffmann, Andrea von Kaenel, Christoph Lutz & Miriam Meckel
Digital Natives and Digital Immigrants : Differences in Online Trust Formation
Hoffmann, C. P., von Kaenel, A., Lutz, C. & Meckel, M. (2012). Digital Natives and Digital Immigrants: Differences in Online Trust Formation. Academy of Management Proceedings, 1, 1-6.

Online applications support and affect an extensive variety of today's social and business interactions. Trust has been identified as a key prerequisite for the acceptance and adoption of online services or applications. Research has come a long way in exploring antecedents and drivers of online trust. A range of authors have hypothesized that user characteristics, such as web experience and demographics, impact online trust formation. Based upon a survey among German internet users, we differentiate two user groups, Digital Natives and Digital Immigrants, and find significant differences in their trust formation. While Digital Natives look for a balance in perceived risk and benefit as well as convincing third party endorsements when choosing an online service, Digital Immigrants are more interested in large, well-established providers with a recognizable offline presence.

Christian Pieter Hoffmann, Andrea von Kaenel, Christoph Lutz & Miriam Meckel
Digital Natives and Digital Immigrants : Differences in Online Trust Formation
Hoffmann C. P., von Kaenel, A., Lutz C. & Meckel, M. (2012). Digital Natives and Digital Immigrants : Differences in Online Trust Formation. Paper presented at the 72nd Annual Meeting of the Academy of Management. USA, Boston, August 2012.

Online applications support and affect an extensive variety of today's social and business interactions. Trust has been identified as a key prerequisite for the acceptance and adoption of online services or applications. Research has come a long way in exploring antecedents and drivers of online trust. A range of authors have hypothesized that user characteristics, such as web experience and demographics, impact online trust formation. Based upon a survey among German internet users, we differentiate two user groups, "Digital Natives" and "Digital Immigrants", and find significant differences in their trust formation. While "Digital Natives" look for a balance in perceived risk and benefit as well as convincing third party endorsements when choosing an online service, "Digital Immigrants" are more interested in large, well-established providers with a recognizable offline presence

Christine Wohlgemuth
Vertrauen in den guten Zweck – Der NGO-Trust Index als Analyseinstrument für CSR-bezogene Medienberichterstattung.
Wohlgemuth, C. (2012). Vertrauen in den guten Zweck – Der NGO-Trust Index als Analyseinstrument für CSR-bezogene Medienberichterstattung. Beitrag zur Tagung „Öffentliches Vertrauen in der Mediengesellschaft“ der Universität Leipzig, Juni 2012.

Christine Wohlgemuth, Christoph Reimann, Eva Charlotte Bolder, Elena Gebel, Christiane Grill, Julia Wölfer
NGO-Trust Index. Entwicklung eines Analysetools für das öffentliche Vertrauen von NGOs.
Wohlgemuth, C., Reimann, C., Bolder, E. C., Gebel, E., Grill, C. & Wölfer, J. (2012). NGO-Trust Index. Entwicklung eines Analysetools für das öffentliche Vertrauen von NGOs. Beitrag zum Düsseldorfer Forum Politische Kommunikation, Düsseldorf, April 2012.

Christine Wohlgemuth
Can you trust me after that? Measuring the rebuilding of trust after a PR crisis
Wohlgemuth, C. (2012). Can you trust me after that? Measuring the rebuilding of trust after a PR crisis. Presentation at the UNICEF Private Sector Forum 2012, Prague, March 2012.

Christian Pieter Hoffmann
Reputation Management in the age of Social Media : Three Key Trends
Hoffmann, C. P. (2012). Reputation Management in the age of Social Media : Three Key Trends. In: Swisscam Brasil, Nr. 67, S. 14-15.

Social media applications make it easy for any user to collect, change, create or share content. Whether the user is writing blog posts, uploading videos on YouTube, networking with friends on Facebook, or sharing news on Twitter, one common motive is clearly discernible: a traditionally passive consumer of content created and disseminated by mass media is changing into an active communicator.

Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Nutzervertrauen als Erfolgsfaktor des Online-Business
Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2012). Nutzervertrauen als Erfolgsfaktor des Online-Business. OrganisationsEntwicklung, 12(1), 87-88.

Die Preisgabe persönlicher Daten durch interessierte Nutzer ist die notwendige Grundlage zahlloser Online-Geschäftsmodelle. Doch wie können Nutzer zu einer solchen Preisgabe motiviert werden? Vertrauen ist eine notwendige Grundlage von Online-Transaktionen.

Miriam Meckel & Christian Pieter Hoffmann
Vertrauen durch Kommunikation : Studie identifiziert Akzeptanztreiber für E-Government-Angebote
Meckel, M. & Hoffmann, C. P. (2012). Vertrauen durch Kommunikation : Studie identifiziert Akzeptanztreiber für E-Government-Angebote. In: Behörden Spiegel, Nr. 1, S. 14.

"Bislang nur offline ein Erfolg", titelte jüngst der Behörden Spiegel. Tatsächlich wurden seit der Einführung des neuen Personalausweises viele Millionen Identitätskarten ausgestellt - die damit optional verbundene eID Funktionalität stösst jedoch bisher nur auf wenig Gegenliebe. Experten loben die Funktionsfähigkeit und Sicherheit des neuen Angebots für ein elektronisches Identitätsmanagement.
Warum also greifen nicht mehr Bürger nach einem Kartenlesegerät und weisen sich online mit dem nPA aus?

Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Vertrauen der Nutzer als Erfolgsfaktoren des e-Governments
Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2011). Vertrauen der Nutzer als Erfolgsfaktoren des
e-Governments. Innovative Verwaltung, 12, 38-40.


Das Vertrauen der Nutzer ist die zentrale Voraussetzung für eine Akzeptanz von eGovernment-Angeboten. Doch wie kann dieses Vertrauen erzeugt und gepflegt werden? Eine aktuelle Studie der Universität St. Gallen zeigt: sieben Einflussfaktoren sind die Treiber des Nutzervertrauens.

Günter Bentele, Christine Wohlgemuth
The Trust Crisis of the German Committee for UNICEF – A Case Study on the Loss of Public Trust in the NGO Sector.
Bentele, G. & Wohlgemuth, C. (2011). The Trust Crisis of the German Committee for UNICEF – A Case Study on the Loss of Public Trust in the NGO Sector. Paper presented at the EUPRERA Annual Congress 2011, Leeds, September 2011.

Christian Pieter Hoffmann
Holding Sway
Hoffmann, C. P. (2011). Holding Sway. In: Communication World, Nr. 6, S. 26-29.

The article discusses the use of social media in Corporate reputation management. It says that the change brought by social media on mass communication has made corporate public relations (PR) professionals to participate in online forums to foster company reputation by monitoring opinions and trends for timely reactions and interventions. Furthermore, opinions of peers have a much stronger impact on individual decisions, where social media can be used to change public perception of a company.

Christian Pieter Hoffmann, Andrea von Kaenel, Miriam Meckel & Anne Suphan
Core Cues in Initial Trust Formation : Exploring Differences between Online Business Models
Hoffmann, C. P., von Kaenel, A., Meckel, M. & Suphan, A. (2011). Core Cues in Initial Trust Formation : Exploring Differences between Online Business Models. Paper presented at the 71st Annual Meeting of the Academy of Management. USA, San Antonio, August 2011.

The formation of trust has been identified as a key success factor for online business: Users' willingness to provide personal data is a prerequisite for online transactions. This holds especially true in the earliest stage of a business relationship, when users transact with an online service for the first time. Among the drivers of initial trust identified in the trust literature are features of the online business that signal its trustworthiness to potential users, i.e. trust cues. This paper will identify core cues in the formation of initial trust based on a survey of 1'294 German internet users. The relevance of these cues will subsequently be differentiated by four distinct B2C business models.

Christian Pieter Hoffmann, Christian Fieseler & Miriam Meckel
Managing Capital Market Reputation in Social Media : Trends and Practices
Hoffmann, C. P., Fieseler, C. & Meckel, M. (2011). Managing Capital Market Reputation in Social Media : Trends and Practices. Paper presented at the 15th International Conference on Reputation, Brand, Identity & Competitiveness. USA, New Orleans, May 2011.

Investor relations are a boundary-spanning corporate function aiming at ensuring the acceptance and cooperation of capital market participants through communication. With the emergence of social media, IR professionals are provided with new opportunities to manage the capital market reputation of their companies, but are also faced with new challenges and pitfalls. In this context, this paper presents a range of case studies identifying common trends, opportunities and challenges in managing capital market reputation management in a social media environment.

Christian Pieter Hoffmann, Andrea von Kaenel & Miriam Meckel
Online Reputation Management : Identifying Drivers of Online Trust
Hoffmann, C. P., von Kaenel, A. & Meckel, M. (2011). Online Reputation Management : Identifying Drivers of Online Trust. Paper presented at the 15th International Conference on Reputation, Brand, Identity & Competitiveness. USA, New Orleans, May 2011.

User trust has been identified as a key success factor of online business: A user's willingness to provide some personal information is a prerequisite for online transactions. Studies have shown that such a willingness is based on the perceived trustworthiness of the transaction partner. Antecedents of online trust have been studied extensively from a marketing and information systems perspective. Very little is known about the role of corporate communication in online trust management, though. This paper will present an explorative survey among 21 online businesses active in Germany as well as 43 users. Overall, it identifies 9 core drivers of online trust from a corporate communication- as well as user-perspective, and differentiates the contribution of the corporate communication function to these drivers.

Miriam Meckel, Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Reputation Institute 2011
Meckel, M., Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2011). Reputation Institute 2011. Paper presented at the 15th International Conference on Reputation, Brand, Identity & Competitiveness. USA, New Orleans, May 2011.

Christian Pieter Hoffmann, Miriam Meckel & Andrea von Kaenel
The Role of Public Relations in Online Trust Management
Hoffmann, C. P., Meckel, M. & von Kaenel, A. (2010). The Role of Public Relations in Online Trust Management. Paper presented at the 60th Annual Conference of the International Communication Association. Singapore, June 2010.


Consumer trust has been identified as a key success factor of online business: A user's willingness to provide at least some personal information is a prerequisite for online transactions. Studies have shown that such a willingness is based on the perceived trustworthiness of the transaction partner. Antecedents of online trust have been studied extensively from a marketing and information systems perspective. Very little is known about the role of Public Relations in online trust management, though. This paper will present an explorative survey among 21 online businesses active in Germany. It identifies 9 core drivers of online trust from a corporate communication-perspective, and differentiates the contribution of the PR function to these drivers. Public Relations are capable of contributing to online trust in a range of significant ways, including engaging in targeted issues management, pro-actively providing crucial information, ensuring consistent corporate design, or attending to critical questions and public concerns.

Andrea von Kaenel, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Online Vertrauensmanagement : Herausforderung für die Organisationskommunikation
von Kaenel, A., Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2010). Online Vertrauensmanagement : Herausforderung für die Organisationskommunikation. Beitrag zur 36. Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft SGKM. Schweiz, Luzern, März 2010.

Online-Geschäftsmodelle setzen das Vertrauen der Kunden voraus, insbesondere deren Bereitschaft, persönliche Daten zur Verfügung zu stellen. Vertrauensmanagement wurde in der Vergangenheit vor allem als Funktion des Marketing konzeptioniert. Die Entwicklung des Web 2.0 als soziales Netzwerk sowie eine zunehmend kritische Medienöffentlichkeit machen jedoch ein Verständnis des Vertrauensmanagement als Herausforderung einer integrierten Organisationskommunikation notwendig. Auf Basis einer qualitativen Erhebung unter 23 Vertretern der Public Relations und Public Affairs Abteilungen von 21 Online-Anbietern präsentiert die vorliegende Studie einen Überblick jener kommunikativen Elemente, die aus Praxissicht das Nutzervertrauen beeinflussen. Es wird ein integriertes Modell der wesentlichen Vertrauenstreiber abgeleitet, welches die Vielfältigkeit, aber auch den Zusammenhang des Online Vertrauensmanagement als Herausforderung der Organisationskommunikation verdeutlicht.

Kerstin Liehr, Paul Peters & Ansgar Zerfaß
Reputation messen und bewerten – Grundlagen und Methoden
Liehr, K., Peters, P., & Zerfaß, A. (2010). Reputation messen und bewerten – Grundlagen und Methoden. In J. Pfannenberg & A. Zerfaß (Hrsg.), Wertschöpfung durch Kommunikation: Strategisches Kommunikations-Controlling in der Unter­nehmenspraxis (S. 153-164). Frankfurt a. M.: Frankfurter Allgemeine Buch.

Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Online Trust Management : Eine Herausforderung für die Unternehmenskommunikation
Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2010). Online Trust Management : Eine Herausforderung für die Unternehmenskommunikation. In Bentele, G. (Hrsg.). Kommunikationsmanagement (S. 1-26). Darmstadt : Luchterhand.

In diesem Beitrag erfahren Sie,
- welche Bedeutung das Nutzervertrauen für die Durchführung von Online-Transaktionen hat,
- wie Soziale Medien zugleich Sorgen um Privatheit und Sicherheit erzeugen, aber auch Mittel der Vertrauenspflege bereithalten,
- warum die Kommunikation des Kundennutzens Vertrauen stiftet,
- warum eine transparente Informationspolitik das Nutzervertrauen reduzieren kann,
- welche Massnahmen das Kommunikationsmanagement ergreifen kann, um Vertrauen zu erzeugen und zu pflegen.

Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Vertrauen: Notwendige Grundlage von Online-Transaktionen
Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2010). Vertrauen: Notwendige Grundlage von Online-Transaktionen. In Schliesky, U. (Hrsg.). Technikgestütztes Identitätsmanagement: Rechtsfragen und Lösungsvorschläge dargestellt am Beispiel der De-Mail und elektronischer Dokumentensafes (S. 81-98). Kiel : Lorenz-von-Stein-Inst. für Verwaltungswiss.

Klaus Möller, Manfred Piwinger & Ansgar Zerfaß (Hrsg.)
Immaterielle Vermögens­werte: Bewertung, Berichterstattung und Kommunikation
Möller, K., Piwinger, M., & Zerfaß, A. (Hrsg.) (2009). Immaterielle Vermögens­werte: Bewertung, Berichterstattung und Kommunikation [Immaterial Assets: Evaluation, reporting and communication]. Stuttgart: Schaeffer-Poeschel - Edition Handelsblatt.

Das Buch stellt die Diskussion zur Erfassung, Bewertung und Kommunikation immaterieller Vermögenswerte auf dem aktuellem Stand dar. Neue Möglichkeiten nach der Reform des HGB durch das Bilanzrechtsmodernisierungsgesetz (BilMoG) werden ebenso aufgezeigt wie internationale Initiativen zur Harmonisierung der Markenbewertung und zur Vereinheitlichung des Kommunikations-Controllings. Unternehmer, Manager, Wirtschaftsprüfer und Berater profitieren von diesem Kompendium ebenso wie Wissenschaftler verschiedener Disziplinen. Denn der Wert eines Unternehmens wird immer stärker durch immaterielle Vermögenswerte wie Marken, Reputation, Patente, Unternehmenskultur, Führungsverhalten und Prozesswissen bestimmt. In Berichterstattung und Investor Relations spiegelt sich das bislang aber nur selten wider - die meisten Unternehmen stellen sich schlechter dar, als sie sind. Durch die Zusammenführung der aktuellen Gesetze sowie Konzepte von Branchen- und Berufsverbänden mit empirischen und theoretischen Diskussionen aus Controlling, Rechnungswesen, Wirtschaftsprüfung, Investor Relations und Kommunikationsmanagement erhalten die Leser eine Hilfestellung beim Umgang mit immateriellen Werten. Denn gerade in diesem gesetzlich schwach normierten Bereich geht es darum, neben der Darstellung auch die Kommunikation gegenüber Investoren, Kapitalgebern und Geschäftspartnern zu optimieren.

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Christian Pieter Hoffmann & Andrea von Kaenel
Vertrauen - aber wie? : Sicherheit versus Privatheit im Internet
Hoffmann, C. P. & von Kaenel, A. (2009). Vertrauen - aber wie? : Sicherheit versus Privatheit im Internet. In: Datareport, Nr. 4, S. 22-24.

Warum sind Internet-Nutzer bereit, bei bestimmten Netz-Angeboten viele persönliche Daten preiszugeben? Und warum vertrauen sie dann nicht staatlichen Online-Angeboten? Eine ISPRAT-Studie der Universität St. Gallen erforscht derzeit die "Vertrauensfaktoren" im Internet. Ziel des Forschungsprojekts ist, konkrete Empfehlungen zur Implementierung eines Identitätsmanagement abzuleiten.

Michael Etter, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Ethische Verantwortung oder Image Pflege?
Etter, M., Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2009). Ethische Verantwortung oder Image Pflege? Beitrag zum 9. Symposium der Europäischen Kulturen in der Wirtschaftskommunikation. Schweiz, Winterthur, August 2009. 

Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
The Annual Report: A Tool for Reputation Management? : An explorative Analysis
Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2009). The Annual Report: A Tool for Reputation
Management? Paper presented at the 13th International Conference on Reputation, Brand, Identity & Competitiveness. Netherlands, Amsterdam, June 2009.


The annual report is the most important instrument of corporate reporting, aimed at a variety of important stakeholders and covering a wide range of topics. Given that corporate reputation is an aggregation of stakeholders' perceptions of a company over time, it can be argued that the annual report should play a significant role in a company's reputation management efforts. The study presented in this paper was aimed at identifying the congruence of companies' emphases in the preparation, design and publication of their annual reports and established drivers of corporate reputation. While reputation management does not appear to be an explicitly dominant objective of annual report design and publishing, corporate reputation drivers can be shown to be incorporated in most core aspects of this most important communication instrument.

Michael Etter, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Instrumental CSR and Reputation Management : Top Management Rationales for Sustainable Business Practices
Etter, M., Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2009). Instrumental CSR and Reputation Management : Top Management Rationales for Sustainable Business Practices. Paper presented at the 13th International Conference on Reputation, Brand, Identity & Competitiveness. Netherlands, Amsterdam, May 2009.


Business and society theory differentiates between altruistic or instrumental motivations for companies' CSR programs. Since a good corporate reputation contributes to productive stakeholder relations, and thereby sustainable financial success, reputation management may well be an important instrumental driver of CSR efforts. This paper will present the findings from a series of in-depth interviews with 23 executives of companies operating in Switzerland. The purpose of our study was to establish the prevalence of instrumental motives among executives' considerations of CSR. We will show that instrumental motives are in fact the dominant drivers of CSR expenditures, and that fostering a good reputation is a core element of these motives.

Kerstin Liehr, Paul Peters & Ansgar Zerfaß
Reputationsmessung − Grundlagen und Verfahren
Liehr, K., Peters, P., & Zerfaß, A. (2009). Reputationsmessung Grundlagen und Verfahren. communicationcontrolling.de Dossier Nr. 1 [Reputation Measurement Basics and Procedures. communicationcontrolling.de Dossier Nr. 1]. Berlin/Leipzig: DPRG/Universität.

Christian Fieseler & Christian Pieter Hoffmann
Linking corporate reputation and journalistic perception in capital markets
Fieseler, C. & Hoffmann, C. P. (2008). Linking corporate reputation and journalistic
perception in capital markets. Studies in Communication Sciences, 8(1), 115-133.


The paper explores based on a qualitative survey of business and financial journalists the link between corporate reputation and journalistic perception in the context of capital market coverage at the Frankfurt Stock Exchange.

Christian Fieseler, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Innovation's Role in the Formation of a Capital Market Reputation
Fieseler, C., Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2007). Innovation's Role in the Formation of a Capital Market Reputation. Paper presented at the 11th International Conference on Reputation, Brand, Identity & Competitiveness. Norway, Oslo, May 2007.

The way a company is perceived on financial markets substantially affects its value as well as its capacity to raise much needed resources. Past research, however, has shown a tendency to neglect the specific factors and mechanisms that affect the judgements of financial analysts, institutional investors and business journalists. In our research, as presented in this abstract, we argue that capital market participants, when faced with the challenge of estimating the uncertain future prospects of a company, rely on collective judgements about that company, its reliability, stability and trustworthiness. In other words, the financial community attributes companies with a 'capital market reputation'. Depending on this reputation, capital market participants will be more or less critical of a company's announcements regarding its future development. They will also be more or less tolerant regarding unexpected business developments. The formation of a capital market reputation is determined by the financial community's perception of a range of specific corporate factors, presented in this paper.

Altogether, our research has shown that 'innovation' is one essential driver of a company's capital market reputation. In order to contribute to a company's value management, investor relations should pay close attention to this specific corporate factors that affects the judgements of capital markets participants. We believe that in this context our research offers useful indications for the implementation of investor relations plans and activities as well as for reputation building on financial markets.

Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Wahrnehmung und Unternehmensbewertungen - Reputationsarbeit der Kommunikation
Hoffmann,C. P. & Meckel, M. (2007). Wahrnehmung und Unternehmensbewertungen - Reputationsarbeit der Kommunikation. In: Frankfurter Allgemeine Zeitung, Nr. 122, S. 22.

Christian Fieseler, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Intermediaries' Perceptions of Public Companies
Fieseler, C., Hoffmann, C. P. & Meckel, M.(2007). Intermediaries' Perceptions of Public Companies. Paper presented at the 57th Annual Conference of the International Communication Association. USA, San Francisco, May 2007.

The success and the overall value of a corporation are heavily dependent on the financial community's assessment of that company. Members of the financial community are faced with the challenging task of developing an adequate image or understanding of a company, its state, development and resources. Within the financial community, intermediaries such as journalists and analysts professionally observe, describe and analyze companies. The content produced by intermediaries has a significant impact on how investors perceive companies. Although companies devote a tremendous amount of time and resources to their interaction with investors, their actual control over the content consumed and considered by those investors is very limited. We hold that companies can increase their influence on this content through professional communication to intermediaries on financial markets. Company disclosure can have considerable impact on the perception by intermediaries, if it addresses the intermediaries' informational needs and demands. Companies need to gain an understanding about the factors that actually drive their perception by intermediaries. In a comprehensive survey of 66 intermediaries active on the German financial market, we have identified eight such factor categories. We are convinced that to successfully exert any control over the content consumed by the financial community, corporate communications needs to consistently and concisely address these factors.

Christian Fieseler, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Die Entstehung journalistischen Wissens über Unternehmen im Kontext der globalen Kapitalmärkte
Fieseler, C., Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2007). Die Entstehung journalistischen Wissens über Unternehmen im Kontext der globalen Kapitalmärkte. Beitrag zur 52. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (DGPuK). Bamberg, Mai 2007.


Wirtschaftsjournalisten, insbesondere im Bereich der Unternehmensberichterstattung, stehen vor der Herausforderung, ein ausreichendes Verständnis ihres Beobachtungsgegenstandes zu gewinnen, um darauf aufbauend eine Darstellung oder auch ein Bild desselben erstellen und vermitteln zu können.

Ein Verständnis der Wahrnehmungsprozesse der Journalisten, ihrer Bemühungen, Wissen über Unternehmen zu sammeln, muss daher die Grundlage unternehmerischer Kommunikationsarbeit sein.

Vor diesem Hintergrund untersucht der Beitrag die Wahrnehmungsprozesse von Wirtschaftjournalisten vor allem auch im Hinblick auf die Interaktion von Wirtschaftsjournalisten mit dritten, externen Quellen, hier insbesondere weiteren Intermediären wie Finanzanalysten. Es wird also mit anderen Worten untersucht, wie Wirtschaftsjournalisten ihr Wissen über ein Unternehmen zusammenstellen und welche Rolle dabei die Unternehmenskommunikation spielen kann.

Christian Fieseler, Christian Pieter Hoffmann & Miriam Meckel
Exploring the Link between Corporate Reputation and Journalistic Perception
Fieseler, C., Hoffmann, C. P. & Meckel, M. (2007). Exploring the Link between Corporate Reputation and Journalistic Perception. Beitrag zur 33. Jahrestagung der Schweizerischen Gesellschaft für Kommunikations- und Medienwissenschaft SGKM. Schweiz, St. Gallen, März 2007.

The attitudes and actions of a company's various stakeholders are substantially influenced by the company's corporate reputation. As intermediaries, journalists are a tremendously important stakeholder group in the formation of this reputation - their perception and description of a company's features influence the reputation held by many other stakeholders. The better part of a company's reputation in turn is determined by its successful communication efforts - but in order to successfully impact stakeholder perception, a company has to understand which factors actually determine its reputation. Our survey of business and financial journalists has identified seven major categories of company features that influence corporate reputation in the eyes of journalists. It is our conviction that the purposeful communication of the factors identified in our research enhances a company's perceived reputation among business and financial journalists and thereby, through journalists' coverage, assessments and evaluations, its perception by further stakeholders.

Jörg Pfannenberg & Ansgar Zerfaß (Hrsg.)
Wertschöpfung durch Kommunikation
Pfannenberg, J., & Zerfaß, A. (Hrsg.) (2005). Wertschöpfung durch Kommunikation [Value based communication]. Frankfurt a. M.: Frankfurter Allgemeine Buch.

Kommunikationsverantwortliche stehen unter Rechtfertigungsdruck: Zwar ist heutzutage unbestritten, dass Kommunikation wesentlich zum Erfolg eines Unternehmens beiträgt sowie die Reputation und das Vertrauen stärkt. Aber angesichts immer knapper werdender Budgets wollen Geschäftsleitung und Auftraggeber wissen, ob sich ihre Investitionen auch wirklich lohnen. Daher ist es notwendig, ein umfassendes Kommunikations-Controlling einzurichten und es in vorhandene Managementsysteme einzubinden. Eine besondere Herausforderung: Denn „harte“ betriebswirtschaftliche Zahlen und Definitionen sind nur selten vorhanden, die Wirkungszusammenhänge von Kommunikation müssen erst erarbeitet werden. Die Herausgeber und Autoren stellen in „Wertschöpfung durch Kommunikation“ verschiedene praxiserprobte Methoden vor, um die Kommunikation konsequent an der Wertsteigerung des Unternehmens auszurichten, ihren Erfolg zu evaluieren und mit Kennzahlen zu bewerten. Das Spektrum reicht von Scorecard-Ansätzen und dem Value Based Management bis zur integrierten Markenbewertung und Reputationsanalyse. Empirische Umfrageergebnisse und Fallbeispiele von DaimlerChrysler, Volkswagen und Allianz zeigen, dass das Kommunikations-Controlling zu einer wichtigen Aufgabe für die Unternehmensführung wird.

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Günter Bentele, Reinhard Bohse, Uwe Hitschfeld & Felix Krebber (Hrsg.)
Akzeptanz in der Medien- und Protestgesellschaft – Zur Debatte um Legitimation, öffentliches Vertrauen, Transparenz und Partizipation
Bentele, G., Bohse, R., Hitschfeld, U., & Krebber, F. (Hrsg.) (2015). Akzeptanz in der Medien- und Protestgesellschaft. Zur Debatte um Legitimation, öffentliches Vertrauen, Transparenz und Partizipation. Wiesbaden: Springer VS. 

„Stuttgart 21“ wurde zu einer Chiffre für Bürgerproteste und ein Symbol für „schwindende Akzeptanz“ von Großvorhaben. Eine Reihe von Infrastrukturprojekten wird auch künftig vor Akzeptanzproblemen stehen. Dieser Band analysiert grundlegende Aspekte des Diskurses über Akzeptanz und Bürgerbeteiligung in der modernen Gesellschaft. Er bietet wissenschaftliche Zugänge zu Akzeptanz, Vertrauen, Transparenz und Legitimation sowie Fallbeispiele für Konflikte in Wirtschaft, Kultur und Politik. Eine Beschreibung von Methoden und Verfahren zur Erlangung besserer Akzeptanz ergänzt den Band.

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Felix Krebber, Ann-Katrin Lukas, Maike Möhle, Jens Seiffert & Kerstin Thurow
Vertrauen und Politik. Eine Fallstudie anhand der Berichterstattung über die Schlichtungsgespräche zu Stuttgart 21 und der Vertrauenszuschreibungen an Politiker und Parteien
Krebber, F., Lukas, A.-K., Möhle, M., Muxfeldt, C., Seiffert, J. & Thurow, K. (2012). Vertrauen und Politik. Eine Fallstudie anhand der Berichterstattung über die Schlichtungsgespräche zu Stuttgart 21 und der Vertrauenszuschreibungen an Politiker und Parteien. In S. Appenzeller, F. Flemming & L. Küpper (Hg.). Bürgerproteste im Spannungsfeld von Politik und Medien (S. 45-64). Berlin: Frank & Timme.

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