Research Associate

Dr. Nils S. Borchers ist wissenschaftlicher Mitarbeiter und Post-Doc am Lehrstuhl für Strategische Kommunikation. Dr. Borchers wurde von der Universität Mannheim mit einer Arbeit zur kommunikationswissenschaftlichen Theorie der Werbung promoviert und arbeitete zuletzt an der Universität Mannheim. Er arbeitet unter anderem in den Bereichen Werbekommunikation, Online-Kommunikation und empirische Kommunikationsforschung.

KONTAKT

Dr. Nils S. Borchers
Research Associate
Institut für Kommunikations- und Medienwissenschaft
Universität Leipzig | Burgstraße 21 | D-04109 Leipzig
Tel.: 0341 97 35046 | Fax: 0341 97 35748 | nils.borchers@uni-leipzig.de

Sprechzeiten

Dienstags, 13:30-14:15 (bitte zuvor Termin vereinbaren).

Forschungsschwerpunkte & Themen

Werbekommunikation, Peer-to-Peer-Kommuniation (Online-Bewertungen, Sharing Economy, Influencer Marketing), Integrierte Kommunikation

Aktuelle Projekte

Das Ermächtigungspotenzial von Online-Bewertungen, Sharing Economy zwischen Plattformkapitalismus und Weltrevolution, Social Media Influencer-Marketing, Integrierte Kommunikation 2017

Publikationen

Nils S. Borchers
Crossing the borders: A theory of hybrid advertising formats
Borchers, N. S. (2016). Crossing the borders: A theory of hybrid advertising formats. In J. F. Hamilton, R. Bodle, & E. Korin (Eds.), Explorations in critical studies of advertising (pp. 195-207). New York: Routledge.

Florian Hawlitschek, Timm Teubner, Marc T. P. Adam, Nils S. Borchers, Mareike Möhlmann & Christof Weinhardt
Trust in the Sharing Economy: An experimental framework
Hawlitschek, F., Teubner, T., Adam, M. T. P., Borchers, N. S., Möhlmann, M., Weinhardt, C. (2016). Trust in the Sharing Economy: An experimental framework. In Proceedings of the International Conference on Information Systems: Vol. 37. Crowdsourcing, Crowdfunding, Blockchain and the Sharing Economy (pp. 1-14). 

Peer-to-peer platforms in the realm of the sharing economy, such as Airbnb or BlaBlaCar, have heavily rattled the electronic commerce landscape and are expected to further impact consumer behavior in future. While trust between the parties involved is of utmost importance in such platform economies, experimental research on this aspect is scarce. In this conceptual paper, we first present a experimental framework for targeting trust in the sharing economy based on experimental economics and the trust game in particular. In doing so, we sketch out a path to complement existing Information Systems research on the sharing economy by experimental methods. Second, we apply the framework to a specific use case, by developing a research model and experimental design to explore the role of user representation for trust on sharing economy platforms. We therefore set the stage for controlled (laboratory) experiments to enrich research on trust in the sharing economy.

Volltext

Florian Hawlitschek, Timm Teubner, Marc T. P. Adam, Nils S. Borchers, Mareike Möhlmann & Christof Weinhardt
Trust in the Sharing Economy: An experimental framework
Hawlitschek, F., Teubner, T., Adam, M. T. P., Borchers, N. S., Möhlmann, M., Weinhardt, C. (2016). Trust in the Sharing Economy: An experimental framework. 37th International Conference on Information Systems (ICIS), Dublin.

Nils S. Borchers
Grundlagen einer Makrotheorie der Online-Bewertungen
Borchers, N. S. (2016). Grundlagen einer Makrotheorie der Online-Bewertungen [Foundations of a macro theory of online revies]. Conference of the Digital Communication Division in the DGPuK, Braunschweig.

Nils S. Borchers
Babylonische Verhältnisse: Eine systematische Analyse bestehender Konzeptionen von Werbekompetenz und die Frage: Was fangen wir damit an?
Borchers, N. S. (2016). Babylonische Verhältnisse: Eine systematische Analyse bestehender Konzeptionen von Werbekompetenz und die Frage: Was fangen wir damit an? [Babylonian confusion: A systematic analysis of advertising litertacy concepts and the question: What to do with them?]. Annual Conference of the Advertising Communication Division in the DGPuK, Münster.

Nils S. Borchers
Mimicry as analytical category in critical advertising research
Borchers, N. S. (2016). Mimicry as analytical category in critical advertising research. 6th European Communication Conference of the ECREA, Prague.

Sevda Can Arslan & Nils S. Borchers
Weshalb vertrauen wir Bewertungen anonymer Peers im Internet? Ein systematischer Überblick über die Forschung zu Vertrauen in Online-Bewertungen
Arslan, S. C., & Borchers, N. S. (2016). Weshalb vertrauen wir Bewertungen anonymer Peers im Internet? Ein systematischer Überblick über die Forschung zu Vertrauen in Online-Bewertungen [Why do we trust in the reviews of anonymous peers on the internet? A systematic overview on research on trust in online reviews]. Annual Conference of the Digital Communication Division in the DGPuK, Braunschweig.

Nils S. Borchers
Gesellschaftliche Dimensionen der Werbekommunikation
Borchers, N. S. (in Vorbereitung). Gesellschaftliche Dimensionen der Werbekommunikation [Advertising’s social dimensions]. In J. Krone & T. Pellegrini (Hrsg.), Handbuch Medienökonomie (S. 1–25). Wiesbaden: Springer.

Als gesellschaftliche Werbewirkungen lassen sich solche Auswirkungen der Werbung begreifen, die über das primäre Ziel eines Werbeangebots, eine von Werbenden bestimmte Anschlusshandlung zu motivieren, hinausgehen. In der Forschung wird eine große Spannbreite gesellschaftlicher Werbewirkungen diskutiert. Sie werden zumeist als von den Werbenden nicht-intendiert und gesellschaftlich dysfunktional charakterisiert. Während viele dieser Auswirkungen auf die Werbung im Allgemeinen zurückgeführt werden, lassen sich im Zuge der Digitalisierung und der damit einhergehenden Veränderung der Werbeumwelten neuartige gesellschaftliche Werbewirkungen beobachten, die in dieser Quantität und/oder Qualität vormals unbekannt waren. Sie können insbesondere auf drei Tendenzen zurückgeführt werden, die nicht-traditionelle Werbeumwelten zunehmend prägen: (1) die Integration der Werbebotschaften in ihre Umwelt; (2) die werbliche Durchdringung verschiedener, darunter auch bislang nicht-kommerzialisierter Lebensbereiche; (3) die Individualisierung der Kundenansprache. Ziel des Beitrags ist die Vorstellung der Diskussion gesellschaftlicher Werbewirkungen. Ein besonderes Augenmerk liegt dabei auf den neuartigen gesellschaftlichen Auswirkungen, die spezifisch der digitalen Werbekommunikation zuzuschreiben sind.

Volltext

Nils S. Borchers & Nicola Krömer
Die Rolle von Arztbewertungsportalen im Prozess der Arztwahl: Patienten-Empowerment durch Laienbewertungen?
Borchers, N. S. & Krömer, N. (2015). Die Rolle von Arztbewertungsportalen im Prozess der Arztwahl: Patienten-Empowerment durch Laienbewertungen? [The role of physician rating portals in physician choice processes: Patient-empowerment via layperson ratings?] In O. Quiring et al. (Hrsg.), Gesundheitskommunikation im gesellschaftlichen Wandel (S. 153-164). Köln: von Halem.

Volltext

Nils S. Borchers
Kommerzialisierung 2.0: Die gesellschaftlichen Auswirkungen der Online-Werbung
Borchers, N. S. (2015). Kommerzialisierung 2.0: Die gesellschaftlichen Auswirkungen der Online-Werbung [Commercialization 2.0: The social impacts of online advertising]. 2nd Conference of the Advertising Research Division in the DGPuK, Hannover.

Nils S. Borchers
Do children have to understand a message’s persuasive intent to be advertising literate?
Borchers, N. S. (2015). Do children have to understand a message’s persuasive intent to be advertising literate? 3rd Advertising in Communication + Media Research Symposium, ECREA, Madrid.

Nils S. Borchers
Sharing economy online: Exploring the potential of online social networks to advance collaborative consumption
Borchers, N. S. (2015). Sharing economy online: Exploring the potential of online social networks to advance collaborative consumption. NordMedia 2015, Copenhagen, Denmark.

Nils S. Borchers
ReviewEverything.com: Towards a theory of online reviews
Borchers, N. S. (2015). ReviewEverything.com: Towards a theory of online reviews. Nord­Media 2015, Copenhagen, Denmark.

Nils S. Borchers
Commercialization 2.0: How digital advertising penetrates into our everyday lives
Borchers, N. S. (2015). Commercialization 2.0: How digital advertising penetrates into our everyday lives. NordMedia 2015, Copenhagen, Denmark.

Nils S. Borchers
Advertising as communication: Exploring how advertising research can benefit from the explanatory power of constructivist communication theory
Borchers, N. S. (2015). Advertising as communication: Exploring how advertising research can benefit from the explanatory power of constructivist communication theory. NordMedia 2015, Copenhagen, Denmark.

Nils S. Borchers
Sozialität unter falschen Voraussetzungen: Mimikry Analysekategorie der Werbekritik
Borchers, N.S. (2014). Sozialität unter falschen Voraussetzungen: Mimikry Analysekategorie der Werbekritik [Sociality on false conditions: Mimicry as analytical category in critical advertising studies.] 1st Conference of the Advertising Research Division in the DGPuK, Mainz.

Nils S. Borchers
Online reviews as a means of empowerment: Developing laypersons' knowledge as egalitarian knowledge resource
Borchers, N.S. (2014). Online reviews as a means of empowerment: Developing laypersons' knowledge as egalitarian knowledge resource. 5th European Communication Conference der ECREA, Lissabon.

Nils S. Borchers
Werbekommunikation: Entwurf einer kommunikationswissen­schaftlichen Theorie der Werbung
Borchers, N. S. (2014). Werbekommunikation: Entwurf einer kommunikationswissen­schaftlichen Theorie der Werbung [Advertising Communication]. Wiesbaden: SpringerVS.

​Werbekommunikation geht weit über die Verbreitung massenmedialer, bezahlter Werbeanzeigen in der Wirtschaft hinaus. Der soziale Mechanismus, der ihr zugrunde liegt, lässt sich potenziell in allen Bereichen der Gesellschaft entdecken und tritt in den unterschiedlichsten Formen auf. Nils S. Borchers diskutiert diese Vielfältigkeit der Werbekommunikation und untersucht insbesondere die Funktion, die der Werbung als Kommunikationsform zukommt. In interdisziplinärer Auseinandersetzung mit bestehenden Werbekonzepten entwirft er eine Theorie appellierender Kommunikation, die Werbung von anderen Formen des Appells wie Empfehlung und Befehl unterscheidet. Der aus dieser Theorie abgeleitete Werbebegriff überwindet die vorherrschenden ontologischen Vorstellungen des Werbediskurses und erlaubt den Anschluss der Werbeforschung an aktuelle Kommunikationstheorien – mit überraschenden Konsequenzen für einen spezifisch kommunikationswissenschaftlichen Werbebegriff.​

Kaufen

Nils S. Borchers
Online review portals as knowledge networks: A new challenge for communication studies
Borchers, N.S. (2014). Online review portals as knowledge networks: A new challenge for communication studies. 2nd conference on Communication and information sciences in network society: Experience and insights, Vilnius.

Nils S. Borchers
Werbung und gesellschaftliche Wirklichkeit: Welche Rückschlüsse lässt die Beobachtung werblicher Darstellungen zu?
Borchers, N. S. (2014). Werbung und gesellschaftliche Wirklichkeit: Welche Rückschlüsse lässt die Beobachtung werblicher Darstellungen zu? [Advertising and social reality: Which conclusions can we draw from the observation of advertising images?] In C. Schwender, D. Schlütz, & G. Zurstiege (Hrsg.), Werbung im Sozialen Wandel (S. 237-249). Köln: von Halem.

Nils S. Borchers
Unterhält die Werbung? Ein Plädoyer für ein Mehr an analytischer Präzision in der Werbeforschung
Borchers, N. S. (2014). Unterhält die Werbung? Ein Plädoyer für ein Mehr an analytischer Präzision in der Werbeforschung [Advertising as entertainment? A plea for more analytic accuracy in advertising research]. In C. Schwender, D. Schlütz, & G. Zurstiege (Hrsg.), Werbung im Sozialen Wandel (S. 224-236). Köln: von Halem

Nils S. Borchers
Werbung als Unterhaltung? Ein Plädoyer für ein Mehr an analytischer Präzision in der Werbeforschung
Borchers, N. S. (2013). Werbung als Unterhaltung? Ein Plädoyer für ein Mehr an analytischer Präzision in der Werbeforschung [Advertising as entertainment? A plea for more analytic accuracy in advertising research]. Conference of the temporary working group advertising research in the DGPuK, Berlin.

Nils S. Borchers
Spieglein, Spieglein an der Wand... Mediale Werbeangebote zeigen uns die gesellschaftliche Wirklichkeit - bloß welche? Ein Vorschlag zur Konkretisierung der Beobachtungsverhältnisse
Borchers, N. S. (2013). Spieglein, Spieglein an der Wand... Mediale Werbeangebote zeigen uns die gesellschaftliche Wirklichkeit - bloß welche? Ein Vorschlag zur Konkretisierung der Beobachtungsverhältnisse [Mirror, mirror on the wall... Advertisements reflect social reality - but which one? A proposal for how to concretize observer perspectives]. Conference of the temporary working group advertising research in the DGPuK, Berlin.

Nils S. Borchers
Question More: A case study on the branding of Russian public diplomacy media
Borchers, N. S. (2013). Question More: A case study on the branding of Russian public diplomacy media. 2nd Advertising in Communication + Media Research Symposium, ECREA, Barcelona.

Nils S. Borchers
Consumer review literacy: A critical approach to the misuse of online consumer ratings by corporate marketing
Borchers, N. S. (2013). Consumer review literacy: A critical approach to the misuse of online consumer ratings by corporate marketing. ICA Preconference: "Exploring and Remaking Critical Studies of Advertising", London.

Nils S. Borchers
Advertising as news: Advertising mimicry and the erosion of trust in in journalism
Borchers, N. S. (2013). Advertising as news: Advertising mimicry and the erosion of trust in in journalism. ICA Preconference: "Exploring and Remaking Critical Studies of Advertising", London.

Nils S. Borchers
Propaganda as news: Russia Beyond The Headlines, RT and Voice of Russia
Borchers, N. S. (2013). Propaganda as news: Russia Beyond The Headlines, RT and Voice of Russia. CEECOM 2013, Kaunas, Lithuania

Matthias Kohring & Nils S. Borchers
Werbung mit System? Eine konstruktive Kritik systemtheoretischer Theorien der Werbung
Kohring, M., & Borchers, N. S. (2013). Werbung mit System? Eine konstruktive Kritik systemtheoretischer Theorien der Werbung [Advertising with system? A constructive critique of advertising theories inspired by system theory]. Medien & Kommunikationswissenschaft, 61, 221-234.

Volltext

Nils S. Borchers
Zur Wichtigkeit eines passenden Werbeverständnisses für die Etablierung medien- und kommunikationswissenschaftlicher Werbeforschung
Borchers, N. S. (2012). Zur Wichtigkeit eines passenden Werbeverständnisses für die Etablierung medien- und kommunikationswissenschaftlicher Werbeforschung [On the importance of a fitting advertising concept for establishing advertising research in Media and Communications]. Conference of the temporary working group advertising research in the DGPuK, Würzburg.

Nils S. Borchers
Advertising as a basic type of communication
Borchers, N. S. (2012). Advertising as a basic type of communication. 1st Advertising in Communication + Media Research Symposium, ECREA, Tübingen, Germany.

Nils S. Borchers
Die Große Vaterländische Kritik: Russische Reaktion auf internationale Anfechtung des nationalen Selbstverständnisses, dargestellt am Beispiel RT
Borchers, N. S. (2012). Die Große Vaterländische Kritik: Russische Reaktion auf internationale Anfechtung des nationalen Selbstverständnisses, dargestellt am Beispiel RT [The great patriotic critique: Russian reactions to international challenges of its national self-identity, using RT as an example]. 20. Tagung Junger Osteuropa‐Experten, Tutzing.

Nils S. Borchers
Review of the book: Die Medien in Osteuropa: Mediensysteme im Transformationsprozess
Borchers, N. S. (2011). Review of the book:: Die Medien in Osteuropa: Mediensysteme im Transformationsprozess [The Media in Eastern Europe] von M. Stegherr & K. Liesem. Publizistik, 56, 247-248.

Nils S. Borchers
Kommunikationswissenschaftliche Werbetheorie: Ein Versuch der Bestimmung werbender Kommunikation unter Berücksichtigung der Vielfältigkeit ihres Vorkommens
Borchers, N. S. (2011). Kommunikationswissenschaftliche Werbetheorie: Ein Versuch der Bestimmung werbender Kommunikation unter Berücksichtigung der Vielfältigkeit ihres Vorkommens [Advertising theory in Communications: An attempt to define advertising communication, taking into account its diversity]. Münchner Treffen des Exzellenznetzwerks Erfurt/Münster/Zürich/München, München.

Nils S. Borchers
The fight for “historical truth”: How the news channel RT establishes a Russian interpretation of events concerning the Baltic States in the global discourse
Borchers, N. S. (2011). The fight for “historical truth”: How the news channel RT establishes a Russian interpretation of events concerning the Baltic States in the global discourse. 9th Conference on Baltic Studies in Europe, Södertörn.

Nils S. Borchers
"Do you really think Russia should pay up for that?" How the Russia-based TV channel RT constructs Russian-Baltic relations
Borchers, N. S. (2011). "Do you really think Russia should pay up for that?" How the Russia-based TV channel RT constructs Russian-Baltic relations. Javnost – The public, 18(4), 89-106.

Mediated public diplomacy plays an important role in achieving foreign policy objectives by trying to influence public opinion in other countries. The Russia-based global TV channel RT serves as a central tool of Russian mediated public diplomacy. Its objective is not only to present the Russian perspective on different issues but also to propagate it. However, there is not much research on RT in general and none on the strategies RT employs to persuade its viewers of the rightness of the Russian stance. This article explores the use of persuasive strategies in the RT interview show Spotlight. A qualitative content analysis of 15 episodes, which discuss Russian relations to its Baltic neighbours Estonia, Latvia and Lithuania, revealed that Spotlight constructed a one-sided pro-Russian reality. Various strategies are employed to hedge this reality against doubts about its trueness as well as to support Russia’s position in conflicts with the Baltic States. By this, RT aims to isolate the Baltic States internationally in order to help Russia in achieving its foreign policy objectives.

Volltext

Nils S. Borchers
Media and collective memory: Russian media’s version of events in the Baltic States
Borchers, N. S. (2011). Media and collective memory: Russian media’s version of events in the Baltic States. Vilnius University.